28 ژانویه 2024 - یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزودن مقدار کمی گوشت و لبنیات به رژیم غذایی گیاهی با "بقای بهتر در سنین بالاتر" مرتبط است.

آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه Tufts نشان داده است که زنانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند، اگر مقدار کمی پروتئین حیوانی مصرف کنند، احتمال پیری سالم بیشتری دارند.

به گفته ی محققان، زنانی که مقدار کمی پروتئین حیوانی را به رژیم غذایی وگان خود اضافه می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و زوال شناختی هستند.

این نتیجه یافته های مطالعات تحقیقاتی قبلی را تقویت می کند که نشان می دهد پروتئین حیوانی می تواند به مقابله با پیشرفت بیماری مزمن کمک کند.

دکتر آندرس آردیسون کورات، نویسنده اول این مقاله، گفت: «مصرف پروتئین در میانسالی با ارتقای سلامت غذایی در بزرگسالی مرتبط بود.ما همچنین دریافتیم که منبع پروتئین مهم است. به نظر می رسد دریافت بیشتر پروتئین از منابع گیاهی در دوران میانسالی، به علاوه مقدار کمی پروتئین حیوانی، برای سلامتی و بقای خوب در سنین بالاتر مفید است.

در طول این مطالعه نزدیک به 50000 زن مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در شروع آزمایش بین 38 تا 59 سال سن داشتند و هیچ یک از آنها به مشکلات سلامتی قبلی مبتلا نبودند.

در طول این مطالعه، هر یک از شرکت‌کنندگان هر چهار سال یک بار نظرسنجی‌های رژیم غذایی را تکمیل کردند تا میزان مصرف پروتئین‌ توسط آنها مشخص گردد.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که اکثر پروتئین دریافتی خود را از منابع گیاهی دریافت می‌کردند، اما برخی منابع پروتئین حیوانی را نیز مصرف می‌کردند، کمتر به 11 بیماری مزمن مانند سکته مغزی، سرطان، نارسایی کلیه، پارکینسون و بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شدند.

در همین حال، شرکت‌کنندگانی که پروتئین حیوانی زیاد و پروتئین گیاهی کمی مصرف می‌کردند، شش درصد کمتر احتمال داشت که در پیری سلامت باشند.

دکتر کورات گفت: «کسانی که مقادیر بیشتری پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند، بیشتر به بیماری‌های مزمن مبتلا شدند و نتوانستند بهبود عملکرد فیزیکی را که معمولاً با خوردن پروتئین مرتبط است، به دست آورند.»

این مطالعه گزارش داده است که پروتئین های حیوانی بدون چربی مانند مرغ و ماهی برای سطح آهن و محتوای B12 و همچنین سطح انرژی، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد شناختی، مفید هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که گیاهخواران در مقایسه با افرادی که گوشت و فرآورده های حیوانی مصرف می کنند، 50 درصد بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی مچ پا یا شکستگی استخوان قرار دارند.

علاوه بر این، احتمال شکستگی باسن در آینده برای زنانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند، در مقایسه با کسانی که گوشت می خورند، بیشتر است.

دکتر کورات نتیجه‌گیری کرد: «داده‌های این مطالعه از نظر ترکیب جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی بسیار همگن هستند، بنابراین پیگیری یک مطالعه در گروه‌های متنوع‌تر، ارزشمند خواهد بود. این حوزه ای است که هنوز در حال تکامل است».

این مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/jan/eating-animal-proteins-associated-with-healthy-aging-in-women.html